Vol.7, No 1, 2008 pp. 35 - 44
UDC 681.5: [ 37.018.43:004.94

INTERNET-MEDIATED PROCESS CONTROL LABORATORY
V. M. Cvjetković1, M. Matijević2, V. Ranković2, M. Stefanović2
1Department of Physics, University of Kragujevac, Faculty of  Science, Kragujevac, Serbia
E-Mail: vladimir@kg.ac.yu
2Department of Automatic Control, University of Kragujevac,
Faculty of Mechanical.Engineering, Kragujevac, Serbia
E-Mail: matijevic@kg.ac.yu

Abstract. E-learning today is very important alternative way of studying, offering many benefits compared to traditional education requiring physical presence of students at certain place and time. The most important characteristics and benefits of distant learning are time and place independence with individual studying pace of learning educational materials. Very important aspect of education especially in engineering and science is practical laboratory work where students gain very important practical experience about real world systems, their behaviour, laboratory and measurement equipment that is necessary for complete education of the future engineer or scientist. While e-learning is very convenient for independent studying of theoretical materials in any educational area, there is a problem how to do the laboratory work at distance. Possible solutions are simulations of the laboratory conditions, and remote access to real laboratory equipment, not simulations. This paper deals with remote access to real laboratory equipment using contemporary computer and network technology for creating the environment that will enable the remote user to perform the required laboratory exercises and control the laboratory equipment. System named WebLab was developed for remote access to laboratory equipment with modular and easily expandable architecture. New experiments or laboratory exercises can be easily added as new hardware and software modules on any physical location equipped with Internet access. Architecture and characteristics of WebLab will be described with special attention to the latest implemented laboratory experiment for control of the coupled water tanks.
Key Words: Remote laboratory, Automatic control, Controller implementation, Data acquisition, e-learning.

LABORATORIJA ZA KOTROLU PROCESA POSREDSTVOM INTERNETA
Elektronsko učenje danas predstavlja veoma važan alternativni način studiranja koji pruža mnoge prednosti u odnosu na klasičnu nastavu koja zahteva fizičko prisustvo studenata na određenom mestu i u određeno vreme. Najvažnije karakteristike i prednosti učenja na daljinu su vremenska i prostorna nezavisnost sa mogućnošću individualnog tempa učenja nastavnih materijala. Veoma važan aspekt obrazovanja, posebno u tehničkim i prirodnim naukama, je praktičan laboratorijski rad gde studenti stiču veoma važno praktično iskustvo o realnim fizičkim sistemima, njihovom ponašanju, zatim o laboratorijskoj i mernoj opremi, što je sve neophodno za kompletno obrazovanje inženjera ili naučnika. Elektronsko učenje je veoma pogodno za individualno učenje teorijskog gradiva u bilo kojoj oblasti, ali postoji problem kako realizovati neophodne laboratorijske vežbe u okviru učenja na daljinu. Moguća rešenja su simulacije laboratorijskih uslova i daljinski pristup stvarnoj laboratorijskoj opremi i eksperimentima. U ovom radu se prikazuje daljinski pristup stvarnoj laboratorijskoj opremi korišćenjem savremenih računarskih i mrežnih tehnologija za kreiranje okruženja koje će omogućiti udaljenom korisniku da izvodi potrebne laboratorijske vežbe i da kontroliše laboratorijsku opremu. Razvijen je sistem pon nazivom WebLab za daljinski pristup laboratorijskoj opremi sa modularnom i skalabilnom arhitekturom. Novi eksperimenti ili laboratorijske vežbe se mogu lako dodati u vidu novih hardverskih i softverskih modula na bilo kojoj lokaciji sa računarskom mrežom. Arhitektura i karakteristike sistema WebLab će biti izložene i opisane sa posebnim osvrtom na zadnje implementiran laboratorijski eksperiment za kontrolu povezanih rezervoara sa tečnošću.
Ključne reči: Udaljena laboratorija, Automatsko upravljanje, Implementacija kontrolera, Akvizicija podataka, Elektronsko učenje