Vol.7, No 1, 2008 pp. 35 - 44
UDC 681.5: [ 37.018.43:004.94
INTERNET-MEDIATED PROCESS CONTROL LABORATORY
V. M. Cvjetković1, M. Matijević2,
V. Ranković2, M. Stefanović2
1Department of Physics, University
of Kragujevac, Faculty of Science, Kragujevac, Serbia
E-Mail: vladimir@kg.ac.yu
2Department of Automatic Control, University
of Kragujevac,
Faculty of Mechanical.Engineering, Kragujevac, Serbia
E-Mail: matijevic@kg.ac.yu
Abstract. E-learning today is very important alternative way of
studying, offering many benefits compared to traditional education requiring
physical presence of students at certain place and time. The most important
characteristics and benefits of distant learning are time and place independence
with individual studying pace of learning educational materials. Very important
aspect of education especially in engineering and science is practical
laboratory work where students gain very important practical experience
about real world systems, their behaviour, laboratory and measurement equipment
that is necessary for complete education of the future engineer or scientist.
While e-learning is very convenient for independent studying of theoretical
materials in any educational area, there is a problem how to do the laboratory
work at distance. Possible solutions are simulations of the laboratory
conditions, and remote access to real laboratory equipment, not simulations.
This paper deals with remote access to real laboratory equipment using
contemporary computer and network technology for creating the environment
that will enable the remote user to perform the required laboratory exercises
and control the laboratory equipment. System named WebLab was developed
for remote access to laboratory equipment with modular and easily expandable
architecture. New experiments or laboratory exercises can be easily added
as new hardware and software modules on any physical location equipped
with Internet access. Architecture and characteristics of WebLab will be
described with special attention to the latest implemented laboratory experiment
for control of the coupled water tanks.
Key Words: Remote laboratory, Automatic control, Controller
implementation, Data acquisition, e-learning.
LABORATORIJA ZA KOTROLU PROCESA POSREDSTVOM
INTERNETA
Elektronsko učenje danas predstavlja veoma važan alternativni način
studiranja koji pruža mnoge prednosti u odnosu na klasičnu nastavu koja
zahteva fizičko prisustvo studenata na određenom mestu i u određeno
vreme. Najvažnije karakteristike i prednosti učenja na daljinu su vremenska
i prostorna nezavisnost sa mogućnošću individualnog tempa učenja nastavnih
materijala. Veoma važan aspekt obrazovanja, posebno u tehničkim i prirodnim
naukama, je praktičan laboratorijski rad gde studenti stiču veoma važno
praktično iskustvo o realnim fizičkim sistemima, njihovom ponašanju,
zatim o laboratorijskoj i mernoj opremi, što je sve neophodno za kompletno
obrazovanje inženjera ili naučnika. Elektronsko učenje je veoma pogodno
za individualno učenje teorijskog gradiva u bilo kojoj oblasti, ali postoji
problem kako realizovati neophodne laboratorijske vežbe u okviru učenja
na daljinu. Moguća rešenja su simulacije laboratorijskih uslova i daljinski
pristup stvarnoj laboratorijskoj opremi i eksperimentima. U ovom radu se
prikazuje daljinski pristup stvarnoj laboratorijskoj opremi korišćenjem
savremenih računarskih i mrežnih tehnologija za kreiranje okruženja
koje će omogućiti udaljenom korisniku da izvodi potrebne laboratorijske
vežbe i da kontroliše laboratorijsku opremu. Razvijen je sistem pon nazivom
WebLab za daljinski pristup laboratorijskoj opremi sa modularnom i skalabilnom
arhitekturom. Novi eksperimenti ili laboratorijske vežbe se mogu lako
dodati u vidu novih hardverskih i softverskih modula na bilo kojoj lokaciji
sa računarskom mrežom. Arhitektura i karakteristike sistema WebLab će
biti izložene i opisane sa posebnim osvrtom na zadnje implementiran laboratorijski
eksperiment za kontrolu povezanih rezervoara sa tečnošću.
Ključne reči: Udaljena laboratorija, Automatsko upravljanje,
Implementacija kontrolera, Akvizicija podataka, Elektronsko učenje