GOALS AND OBJECTIVES OF EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT AS MODERN CURRICULUM INNOVATION IN SERBIA, MONTENEGRO AND CROATIA
Abstract
Education for sustainable development, as an imperative of this day and age, has become an integral part of the curriculum in many education systems. The focus of this paper is education for sustainable development in Montenegro, Croatia and Serbia, with a particular emphasis on the goals and objectives of education for sustainable development. After presenting the specifics of sustainable development at the primary and secondary level of education in these countries, a comparative analysis of learning goals and objectives was conducted between the curriculum of the elective course Education for Sustainable Development in Serbia, interdisciplinary area Education for Sustainable Development in Montenegro and interdisciplinary topic Sustainable Development in Croatia. This comparative analysis established that the goals of education for sustainable development in all three cases are aimed at developing an active and responsible attitude of students towards other people, the environment, taking into account the future perspective, and that the goals and objectives of education for sustainable development in Montenegro and Croatia are more extensive and meaningful compared to the goals and objectives of the elective course Education for Sustainable Development in Serbia. Even though the goals and objectives of the new elective course, interdisciplinary topics and interdisciplinary areas specifically focused on sustainable development represent curriculum innovation in Serbia, Montenegro and Croatia, defining them is only a starting point for activities aimed at educating students to live and work in a modern society that is required to become sustainable.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Андевски, Милица Ј. “Одрживо еколошко образовање – перспектива за промену културе учења”. Иновације у настави 29 (2016): 16–31. doi: 10.5937/inovacije1604016A.
Andevski, Milica i Tamara Kliček. “Održivo obrazovanje – put u globalno društvo znanja.” U Životna sredina danas, uredio L. Jovanović, 247–252. Beograd: Naučno-stručno društvo za zaštitu životne sredine Srbije, Ekologica, 2008.
Andevski, Milica. Ekologija i održivi razvoj – na putu ka društvu učenja. Novi Sad: CEKOM-books d.o.o., 2006.
Anđić, Dunja. “Doprinosi razvoju kompetencija učitelja osnovnih škola u odgoju i obrazovanju za održivi razvoj”. Napredak: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu 156 (2015): 367–383.
Barth, Matthias, and Marco Rieckmann. “Academic Staff Development as a Catalyst for Curriculum Change Towards Education for Sustainable Development: An Output Perspective”. Journal of Cleaner Production 26 (2012): 28–36. doi:10.1016/j.jclepro.2011.12.011.
Benavot, Aaron. Education for Sustainable Development in Primary and Secondary Education, 2014. Accesed July 23, 2019.
Бјекић, Драгана, Милица Вучетић и Лидија Златић. “Исходи образовања наставника према дводимензионалном моделу таксономије Блумових сарадника.” У Настава и учење – циљеви, стандарди и исходи, уредила Снежана Маринковић, 147–164. Ужице: Учитељски факултет у Ужицу, 2012.
Borić, Edita, Ranka Jindra i Alma Škugor. “Razumijevanje i primjena sadržaja cjeloživotnog učenja za održivi razvoj”. Odgojne znanosti 10 (2008): 315–327.
Ceulemans, Kim, and Marijke De Prins. “Teacher’s Manual and Method for SD Integration in Curricula”. Journal of Cleaner Production 18 (2010): 645–651.
Čabrilo, Nevena, Snežana Grbović, Zoran Lalović, Radoje Novović, Jasmina, Đorđević i Milica Vušurović. Međupredmetne oblasti u predmetnim programima: opšta gimnazija. Podgorica: Zavod za školstvo, 2014.
Čabrilo, Nevena, Zoran Lalović, Srna Sudar i Mira Vasiljević. Metodološko uputstvo za implementaciju programa Obrazovanje za održivi razvoj. Podgorica: Zavod za školstvo, 2015.
Ђорђевић, Јован. “Значај и проблеми циљева и задатака образовања и васпитања у савременој школи”. Годишњак Српске академије образовања X (2014): 25–44.
Đukić, Petar. “Održivi razvoj – integralno razumevanje i primena u univerzitetskoj nastavi u Srbiji”. U Univerzitet i održivi razvoj, uredio Čedomir Čupić, 63–84. Beograd: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu i Centar za ekološku politiku i održivi razvoj, 2011.
IUCN, UNEP and WWF. World Conservation Strategy, 1980. Accessed July 16, 2020. https://portals.iucn.org/library/efiles/documents/wcs-004.pdf
Jelić-Muck, Višnja, and Lidija Pavić-Rogošić. Pregled i ocjena napretka provedbe Agende 21 u Hrvatskoj. Radni materijal za raspravu, 2002. Accessed July 23, 2019. http://www.odraz.hr/media/21885/agenda21.pdf.
Jucker, Rolf. “ESD between Systemic Change and Bureaucratic Obfuscation: Some Reflections on Environmental Education and Education for Sustainable Development in Switzerland”. Journal of Education for Sustainable Development 5 (2011): 39–60. doi: 10.1177/097340821000500109.
Kostović-Vranješ, Vesna. “Baština – polazište za promicanje odgoja i obrazovanja za održivi razvoj”. Školski vjesnik: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu 64 (2015): 439−452.
Leicht, Alexander, Julia Heiss, and Won Jung Byun. Issues and Trends in Education for Sustainable Development. Place de Fontenoy, Paris: UNESCO, 2018.
Lončar, Jelena. “Obrazovanje za održivi razvoj na fakultetima društveno-humanističkih nauka”. U Univerzitet i održivi razvoj, uredio Čedomir Čupić, 241–261. Beograd: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu i Centar za ekološku politiku i održivi razvoj, 2011.
Lozano, Rodrigo. “Difusion of Sustainable Development in Universities’ Curricula: An Empirical Example from Cadiff University”. Journal of Cleaner Production 18 (2010): 637–644. doi: 10.1016/j.jclepro.2009.07.005.
Максимовић, Александра. “Однос између циљева васпитања и образовања и евалуације исхода”. Иновације у настави 26 (2013): 93–99.
Martins, António A., Teresa M. Mata, and Carlos A. V. Costa. “Education for Sustainability: Challenges and Trends”. Clean Technologies and Environmental Policy 8 (2006): 31–37. doi: 10.1007/s10098-005-0026-3.
McKeown, Rosalyn. Education for Sustainable Development Toolkit, 2002. Accessed August 08, 2019. http://www.esdtoolkit.org/esd_toolkit_v2.pdf.
Микановић, Бране. “Исходи учења и стандарди знања у основном образовању”. Иновације у настави 27 (2014): 84–93.
Милутиновић, Јована. “Појам циљева образовања и учења”. Педагошка стварност 53 (2007): 375–384.
Milutinović, Slobodan, and Vesna Nikolić. “Rethinking Higher Education for Sustainable Development in Serbia: An assessment of Copernicus Charter Principles in Current Higher Education Practices”. Journal of Cleaner Production 62 (2014): 7−113.
Минић, Весна и Марија Јовановић. “Еколошко васпитање и образовање у млађим разредима основне школе”. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини 49 (2019): 125–144. doi:10.5937/ZRFFP49-21288.
Надић, Дарко. “Kомпаративна анлиза националних стратегија одрживог развоја Републике Србије, Црне Горе и Хрватске”. Теме 36 (2012): 501−523.
Николић, Весна и Љиљана Ђуровић. “Циљеви и задаци еколошког васпитања и образовања кроз призму Блумове операционализације”. Теме 36 (2012): 561–579.
Nikolić, Vesna, Boban Milutinović, Pece Nedanovski, and Kornelija Mrnjaus. “ESD Professional Development of University Educators in Serbia, Croatia and Macedonia: A Comparative Analysis”. Journal of Cleaner Production 18 (2017): 923−938.
Николић, Весна. “Образовање за одрживи развој”. У Путоказ ка одрживом развоју: национална стратегија одрживог развоја, уредила Даринка Радојевић, 120–147. Београд: Министарство за науку и технолошки развој, Kабинет потпредседника Владе за европске интеграције, 2011.
“Odluka o donošenju kurikuluma za međupredmetnu temu Održivi razvoj za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj”. Narodne novine 7/2019. Accessed August 09, 2019. https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_152.html.
Орловић-Ловрен, Виолета. “Универзитетски наставници у транзицији ка одрживом развоју: један концепт и бројна питања”. Иновације у настави 29 (2016): 123–139. doi: 10.5937/inovacije16041230.
Osman, Amina, Sultana Ladhani, Emma Findlater, and Veronica McKay. Curriculum Framework for the Sustainable Development Goals. Commonwealth Secretariat, 2017. Accessed July 02, 2019. https://www.thecommonwealth-educationhub.net/wp content/uploads/2017/01/Curriculum_Framework_for_SDGs_July_2017.pdf.
“Правилник о допуни правилника о наставном плану и програму стручних предмета средњег стручног образовању у подручју рада Хемија, неметали и графичарство”. У Службени гласник РС 12/2015.
“Правилник о допуни правилника о наставном плану и програму стручних предмета средњег стручног образовању у подручју рада Шумарство и обрада дрвета”. У Службени гласник РС 6/2015.
“Правилник о изменама правилника о наставном плану и програму за стицање образовања у трогодишњем и четворогодишњем трајању у стручној школи за подручје рада електротехника”. У Службени гласник РС 13/2013.
“Правилник о изменама правилника о наставном плану и програму за стицање образовања у трогодишњем и четворогодишњем трајању у стручној школи за подручје рада Хемија, неметали и графичарство”. У Службени гласник РС 10/2013.
“Правилник о измени и допунама правилника о наставном плану и програму средњег стручног образовања у подручју рада Економија, право и администрација”. У Службени гласник РС 15/2015.
„Правилник о Националном оквиру образовања и васпитања“. У Службени гласник РС 98/2017.
“Правилник о наставном плану и програму огледа за образовни профил Мехатроничар за радарске системе”. У Службени гласник РС 8/2010.
“Правилник о наставном плану и програму стручних предмета средњег стручног образовању у подручју рада Геологија, рударство и металургија”. У Службени гласник РС 5/2017.
“Правилник о плану и програму наставе и учења стручних предмета средњег стручног образовања у подручју рада Геодезија и грађевинарство”. У Службени гласник РС 7/2018.
“Правилник о плану и програму наставе и учења стручних предмета средњег стручног образовању у подручју рада Хемија, неметали и графичарство”. У Службени гласник РС 14/2018.
“Правилник о плану наставе и учења за пети и шести разред основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за пети и шести разред основног образовања и васпитања”. Службени гласник РС У Службени гласник РС 15/2018.
“Правилник о плану наставе и учења за први циклус основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за први разред основног образовања и васпитања”. У Службени гласник РС 10/2017.
“Правилник о Програму наставе и учења за четврти разред основног образовања и васпитања”. У Службени гласник РС 11/2019.
“Правилник о Програму наставе и учења за други разред основног образовања и васпитања”. У Службени гласник РС РС 16/2018.
“Правилник о програму наставе и учења за осми разред основног образовања и васпитања”. У Службени гласник РС 11/2019.
“Правилник о Програму наставе и учења за први разред гимназије”. У Службени гласник РС 12/2018.
“Правилник о Програму наставе и учења за седми разред основног образовања и васпитања”. У Службени гласник РС 5/2019.
“Правилник о програму наставе и учења за трећи разред основног образовања и васпитања У Службени гласник РС 5/2019.
Raditya-Ležaić, Аnastasya, Аna-Maria Boromisa i Sanja Tišma. “Komparativni pregled obrazovanja za održivi razvoj i istraživanje potreba za stručnjacima u Hrvatskoj”. Socijalna ekologika 27 (2018): 165–180. doi: 10.17234/SocEkol.27.2.3.
Sherren, Kate. “Balancing the Disciplines: A Multidisciplinary Perspective on Sustainability Curriculum Content.” Australian Journal of Environmental Education 21 (2005): 97–106. doi: 10.1017/S0814062600000987.
Stanišić, Jelena M. “Characteristics of Teaching Environmental Education in Primary Schools”. Inovacije u nastavi 29 (2016): 87–100. doi: 10.5937/inovacije1604087S.
UN. Agenda 21, 1992. Accessed July 01, 2020. https://sustainabledevelopment.un.org/outcomedocuments/agenda21
UNECE. The Development of the Regional Strategy on Education for Sustainable Development, 2005a. Accessed August 01, 2019. http://www.unece.org/environmental-policy/education-for-sustainable-development/about-the-strategy-for-esd/the-strategy.html.
UNECE. UNECE Strategy for Education for Sustainable Development, 2005b. Accessed August 05, 2019. http://www.unece.org/environmental-policy/education-for-sustainable-development/about-the-strategy-for-esd/the-strategy.html.
UNESCO. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2017.
UNESCO. Education for Sustainable Development Sourcebook. Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2012.
Veinović, Zorica. “Environmental Impact of Consumerism from the Perspective of the Social, Environmental and Scientific Education”. Inovacije u nastavi 29 (2016): 72–86. doi: 10.5937/inovacije1604072V.
Веиновић, Зорица. “Образовање учитеља и одрживи развој”. У Имплементација иновација у образовању и васпитању – изазови и дилеме, уредили Јасмина Милинковић и Биљана Требјешанин, 571–586. Београд: Учитељски факултет, 2015.
Veinović, Zorica. “The Curricula Revision in the Context of Education for Sustainable Development: From the Perspective of Two Primary School Subjects’ Curricula”. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja 49 (2017): 191−212.
Vidojević, Jelena. “Obrazovanje za održivi razvoј”. U Univerzitet i održivi razvoj, uredio Čedomir Čupić, 141–161. Beograd: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu i Centar za ekološku politiku i održivi razvoj, 2011.
Влада Републике Србије. Национална стратегија одрживог развоја, 2008. Accessed July 14, 2020. http://www.zurbnis.rs/zakoni/Nacionalna%20strategija%20odrzivog%20razvoja.pdf
Vukelić, Nena. “Odrednice spremnosti (budućih) nastavnika na obrazovanje za održivi razvoj”. Napredak 161 (2020): 141–161.
Вукић, Тамара. “Одрживи развој као иновација у наставним плановима и програмима”. У Иновативни приступ васпитању и образовању: стање, дилеме и преспективе. уредиле Љиљана Пауновић и Слађана Видосављевић, 381–396. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу, 2019.
WCED. Our Common Future, 1987. Accesed July 16, 2020. https://www.are.admin.ch/are/en/home/sustainable-development/international-cooperation/2030agenda/un-_-milestones-in-sustainable-development/1987--brundtland-report.html
Woo, Yoke Ling, Mazlin Mokhatar, Ibrahim Komoo, and Azman Norzaini. “Education for Sustainable Development: A Review of Characteristics of Sustainability Curriculum”. OIDA International Journal of Sustainable Development 3 (2012): 33−43.
DOI: https://doi.org/10.22190/FUPSPH2101055V
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN 1820-8495 (Print)
ISSN 1820-8509 (Online)