THE IMPACT OF MODERN TECHNOLOGIES ON THE DEVELOPMENT OF MUSICAL ABILITIES AND CREATIVITY IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Bogdan Pindović , Biljana Novković Cvetković, Aleksandar Stojadinović

DOI Number
https://doi.org/10.22190/FUTLTE241011008P
First page
043
Last page
058

Abstract


Observing the development of music pedagogy as a science, it is difficult to imagine the teaching process in the modern era without the integration of contemporary technology. The use of smartphones, tablet computers, and auxiliary tools in Solfège instruction, such as smartboards, audio CD players, projectors, MIDI controllers, and keyboards, represents one of the most significant advancements in the effective delivery of music education today. This paper presents the results of a study conducted to examine the use of smart devices in the implementation of Solfège teaching content. Based on this, an analysis was carried out on a representative sample using both qualitative and quantitative research methods. The findings highlight the advantages and limitations of modern digital teaching tools. The research concluded that students hold a positive view regarding the use of modern technologies in Solfège instruction, recognize the competence of professors and teaching assistants in utilizing these technologies, and believe that their application can enhance the creativity of both instructors and assistants.

Keywords

Solfège, music theory, contemporary technologies, pedagogy, musical literacy, musical ability, and creativity.

Full Text:

PDF

References


Blažić, M. (2007). Obrazovna tehnologija. Vranje: Pedagoški fakultet

Božić, V. Snjeguljica. (2014). Internet i multimedija kao alati u nastavi književnosti (doktorska disertacija). Niš: Univerzitet u Nišu: Filozofski fakultet.

Dragićević Šešić, M. i Stojković, B. (2007). Kultura. Menadžment. Animacija. Marketing. Beograd: Clio.

Drobni, I. (2008). Metodičke osnove vokalno-instrumentalne nastave. Beograd: Zavod za udžbenike

Dobrota, S. (2016). Glazbena nastava u nastavna tehnologija. U N. Mihaljević (ured.). Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, 6-7, (6 – 23). Split: Filozofski fakultet.

Djorđević, M., Ničković, R. (1991). Pedagogija. Niš: Prosveta.

Djuric Klein, S. (1954). Muzika I muzičari. Beograd: Prosveta.

Golubović, D. (2011). Savremene metode obrazovanja i tehnologije i informatike za društvo učenja i znanja. Tehnologija, informatika i obrazovanje za društvo učenja i znanja. Čačak: Zbornik radova: VI Međunarodni simpozijum.

Glušac, D. (2005). Metodičko-didaktička pitanja efikasnosti nastave informatike. Zrenjanin: Tehnički fakultet "Mihajlo Pupin". Univerzitet u Novom Sadu.

Ivanović, N. (2007a). Metodika opšteg muzičkog obrazovanja za osnovnu školu. Beograd: Zavod za udžbenike.

Luteršek, N. i Gazivoda, N. (2014). Obrazovanje i nastava. Pedagoško–psihološki aspekti nastave. Podgorica: Zavod za školstvo.

Milanović, A., Novković Cvetković, B. (2020). ICT in teaching – once a choice, now a necessity. Niš: Facta Universitatis, Vol. 4, No 2, pp. 147 – 156.

Miletić, A. (2018). Od folklornih tonskih osnova do dur-mol sistema u nastavi muzičkog opismenjavanja. Beograd: Pedagoški fakultet.

Nikolić, M. (1989). Metodika nastave maternjeg jezika i pismenosti, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Novković Cvetković, B., Spasić Stošić, A., Tasić Mitic, I. (2023). Leadership in education in the digital age. Niš: Facta Universitatis, vol. 7, No1, pp. 189 – 199.

Nadrljanski, M., Nadrljanski, Đ. i Bilić, M. (2007). Digitalni mediji u obrazovanju. U: S. Sejan i H. Stančić (ured.), INFuture2007: Digital Information and Heritage Zagreb: Odsek za informacijske znanosti i Filozofski fakultet, 527–537.

Nagorni Petrov, N. (2016). Inovativni pristupi u nastavi harmonije kao deo reforme u srednjem i visokom muzičkom vaspitanju i obrazovanju. (Doktorska disertacija) Niš: Filozofski fakultet. https://fedorani.ni.ac.rs/fedora/get/o:1145/bdef:Content/download

Pindović, B. (2022). Dijahronijski presek razvoja nastave solfeđa u Republici Srbiji. Priština-Leposavić: Baština, St.57.

Pavlović, S. (2018). Mogućnosti primene informaciono-komunikacione tehnologije u nastavi muzičkog opismenjavanja (odbranjena doktorska disertacija). Banja Luka: Akademija umjetnosti.

Petrović, S. (1996). Estetika. Beograd: Čigoja štampa.

Rajčević, P. (2016). Nastavni plan i program za osnovnu školu i društveno-gospodarski sustav. U: S. Minić, (ur.), Zbornik radova Pedagoškog fakulteta, Prizren - Leposavić, (str. 163–174). Leposavić: Sveučilište u Prištini, Pedagoški fakultet.

Strategija (2012). Strategija razvoja obrazovanja u Republici Srbiji do 2020. Beograd: Vlada Republike Srbije.

Suzić, N. (2005). Pedagogija za XXI vijek, Banja Luka: TT-Centar.

Tinio, L. V. (2003). E-Primers for the information economy, society and polity. ICT in Education. e-ASEAN Task Force.

Todorović, D. (2017) „Katedra za solfeđo i muzičku pedagogiju“. 80 godina Fakulteta muzičke umetnosti (Muzičke akademije). ur. Ivana Perković. Beograd: Fakultet muzičke umjetnosti, 188–195

Vasiljević. Z.M. (2006). Metodika muzičke pismenosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Vasiljević, Z. (1991). Metodika solfeđa. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.




DOI: https://doi.org/10.22190/FUTLTE241011008P

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2560 – 4600 (Print)
ISSN 2560 – 4619 (Online)