MUSICAL SYNTAX IN CONTEMPORARY RESEARCH STUDIES OF SERBIAN MUSICAL THEORETICIANS

Danijela Zdravić Mihailović

DOI Number
https://doi.org/10.22190/FUVAM2102123Z
First page
123
Last page
132

Abstract


The paper offers a review of the most significant papers dealing with the musical sentence, the underlying layers (fragmental structures) as well as with the supra-sentential level, i.e. the permeation of the characteristics of the musical sentence and the period. Relying on the consulted literature, the paper considers the attitudes of the musical theoreticians in the recent publications. Relying on comparative analysis with an emphasis on different approaches, the paper aims to highlight some opinions which can serve as a reliable foundation for the pedagogical practice in the teaching courses on musical forms. Different approaches and methodological steps in the analysis of musical syntax unequivocally indicate the complexity of the phenomenon of the musical sentence. This means that in the process of studying the musical form, it is important to offer different theoretical standpoints, as well as numerous examples from the literature. Such an approach definitely opens wider perspectives, not only for understanding the definitions of the musical sentence, but also for its appearance in a variety of styles and genres.


Keywords

musical flow, syntax, musical sentence, fragmented structures, period

Full Text:

PDF

References


Grujić, G., (2015), “Muzička sintaksa: granične strukture između rečenice i fragmentarnosti u klavirskim trijima ranog romantizma”, U: Stojanović, D. i Zdravić Mihailović, D. (ur.) Balkan Art Forum 2014: Umetnost i kultura danas ‒ duh vremena i problemi interpretacije, zbornik radova sa naučnog skupa, Fakultet umetnosti u Nišu, Niš: pp. 219‒227.

Mihajlović, M., (1998), Muzički oblici za srednju muzičku školu, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.

Popović, B., (1998), Muzička forma ili smisao u muzici, Clio, Beograd.

Ristić, T., (2009), Prolegomena teoriji muzičke sintakse, Zavod za udžbenike, Beograd.

Sabo, A., (2006), “Problematika terminološkog određenja elemenata strukturnog plana muzičkog toka ‒ muzička rečenica”, Novi zvuk 27: pp. 71–82.

Sabo, A., (2015), “Elementi strukturnog plana muzičke rečenice”, U: Marinković, S, Dodik, S. (ur.) Tradicija kao inspiracija, Vlado S. Milošević: etnomuzikolog, kompozitor i pedagog, zbornik radova sa naučnog skupa, Akademija umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci, Akademija nauka i umjetnosti Republike Srpske i Muzikološko društvo Republike Srpske, Banja Luka: pp. 391–400.

Skovran, D., Peričić, V., (1991), Nauka o muzičkim oblicima, Univerzitet umetnosti u Beogradu, Beograd.

Stambolić, O., (2004), Demonstration of different possibilities of systematizing a musical sentence. Proceedings of Scientific Conference „Music theory and analysis 1“, Belgrade, Faculty of Music Art and Signature, p. 110–122.

Vujaklija, M., (1980), Rečnik stranih reči i izraza, Prosveta, Beograd.

Zatkalik, M., (1999), “O nekim magičnim formulama, enegriji i Bramsu, onako uzgred”, Novi zvuk 14: pp. 51–60.

Zatkalik, M., (2004), “Šta još možemo naučiti od lingvistike”, U: Živković, M., Stefanović, A., Zatkalik, M. (ur.) Muzička teorija i analiza 2, zbornik radova sa naučnog skupa, Fakultet muzičke umetnosti i Signature, Beograd: pp. 1–9.

Zatkalik, M., Medić, M., Vlajić, S., (2003), Muzička analiza I, Clio, Beograd.

Zatkalik, M., Stambolić, O., (2005), Rečenica u tonalnoj instrumentalnoj muzici, Univerzitet umetnosti, Fakultet muzičke umetnosti i Signature, Beograd.

Zdravić Mihailović, D., (2014), “Dramaturgija muzičke rečenice u trećim stavovima Hajdnovih Londonskih simfonija”, U: Pajić, S., Kanački, V. (ur.) Srpski jezik, književnost, umetnost ‒ Knjiga III: Pagansko i hrišćansko u likovnoj umetnosti & Satira u muzici, zbornik radova sa naučnog skupa, FILUM, Kragujevac: pp. 197‒207.

Zdravić Mihailović, D., (2015), “Karakteristike muzičke rečenice i perioda u Hajdnovim sonatama za klavir”, Artefact No.1: pp. 35‒44. ISSN (print) 2406-3134 ISSN (Online) 2406-3150

Available: http://www.artf.ni.ac.rs/wp-content/uploads/Artefact-.pdf

Zdravić Mihailović, D., (2017), “Muzička sintaksa u menuetima Franca Jozefa Hajdna”, U: Nagorni Petrov, N. (ur.) Balkan Art Forum 2016: Umetnos i kultura danas: igra kao estetski, antropološki i pedagoški princip, zbornik radova sa naučnog skupa, Fakultet umetnosti u Nišu, Niš: pp.161–171.

Zdravić Mihailović, D., Vasilakis, J., (2017), Priručnik za analizu jednostavnih oblika (barok i klasicizam), Fakultet umetnosti u Nišu, Niš.

Zdravić Mihailović, D., (2020a), “Prilog proučavanju muzičke sintakse – o graničnim slučajevima fragmentarne i rečenične strukture”, U: Grujić, G. (ur.) Tradicija kao inspiracija, Vlado S. Milošević: etnomuzikolog, kompozitor i pedagog, zbornik radova sa naučnog skupa, Akademija umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci, Akademija nauka i umjetnosti Republike Srpske i Muzikološko društvo Republike Srpske, Banja Luka: pp. 274‒286.

Zdravić Mihailović. D., (2020b), “Treatment of Recapitulation of the First Movements in the Sonata Form of Beethoven’s Sting Quartets Op. 18”, Facta Universitatis ‒ Visual Art and Music, No. 6(2): pp. 105‒115. Print ISSN: 2466-2887 Online ISSN: 2466-2895




DOI: https://doi.org/10.22190/FUVAM2102123Z

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 2466-2887
Online ISSN: 2466-2895