CLASSICAL SONATA FORM IN SERBIAN MUSIC TEXTBOOKS

Danijela Zdravic Mihailovic

DOI Number
-
First page
31
Last page
36

Abstract


The paper analyzes the way in which the classic sonata form is dealt with in the music textbooks by Serbian authors, serving as basic literature for teaching music in high schools and faculties. The objective is to critically examine the theoretical basis and to point to some aspects that, in the author’s opinion, are not the best for understanding this type of musical form. Teaching practice has shown that setting the sonata form as a norm, and then transposing that norm “forwards” and “backwards” in the historical context, not only fails to show the features of the mature classical sonata form, but also blurs the concept of sonata form in different stylistic epochs.


Keywords

sonata form, classical style, textbook

Full Text:

PDF

References


Claude V. Palisca and Ian D. Bent. Theory, theorists, The New Grove Dictionary of Music and Musicians 18, 741‒762, 1980.

Cook, Nicholas. A guide to musical analysis. London: Dent, 1987.

Jirak, Karel Boleslav. Nauka o muzičkim oblicima. Beograd: Prosveta, 1948.

Mihajlović, Milan. Muzički oblici za treći i četvrti razred usmerenog obrazovanja muzičke struke. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Knjaževac: Izdavačka organizacija ”Nota”, Novi Sad: Zavod za izdavanje udžbenika, 1989.

Pedagoški leksikon. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 1996.

Peričić, Vlastimir i Dušan Skovran. Nauka o muzičkim oblicima. Beograd: Univerzitet umetnosti, 1991.

Pravilnik o izmenama i dopunama pravilnika o nastavnom planu i programu za sticanje obrazovanja u četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada kultura, umetnost i javno informisanje. Službeni glasnik Republike Srbije. Prosveni glasnik. Beograd, 4/1996.

Rosen, Charles. Sonata Forms. New York ‒ London: W. W. Norton & Company, 1997.

Rozen, Čarls. Klasični stil − Hajdn, Mocart, Betoven. Beograd: Noli, 1979.

Stamatović, Ivana. „Sonatni oblik i sonatni princip.“ U Muzička teorija i analiza 1, 101‒109. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 2004.

Zdravić Mihailović, Danijela. Fenomen reprize u sonatnom obliku (prvi stavovi gudačkih kvarteta Franca Jozefa Hajdna. Niš: Fakultet umetnosti i Centar SANU, 2015a.

Zdravić Mihailović, Danijela. “Osobenosti kompoziciono-tehničkih rešenja reprize u sonatnom obliku klasičara.” U Dani Vlade S. Miloševića, 421‒436. Banja Luka: Akademija umjetnosti, 2015b.

Zdravić Mihailović, Danijela. “Dramaturgija sonatnog oblika u prvim stavovima Hajdnovih gudačkih kvarteta op. 76 i op. 77.” U Tradicija kao inspiracija ‒ Vlado S. Milošević kompozitor, etnomuzikolog i pedagog, 251−262. Banja Luka: Akademija umjetnosti i Muzikološko društvo Republike Srpske, 2010.

Zdravić Mihailović, Danijela. „Specifičnost dramaturgije sonatnog oblika kao odraz dinamizacije reprize u prvom stavu simfonijskog ciklusa – Franz Jozef Hajdn: Londonske simfonije.” U Dani Vlade S. Miloševića, 217−225. Banja Luka: Akademija umjetnosti: Muzikološko društvo Republike Srpske, 2007a.

Zdravić Mihailović, Danijela. “Status reprize u sonatnom obliku.” U Muzička teorija i analiza 4, 59−73. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 2007b.

Zdravić Mihailović, Danijela. “Vidovi dinamizacije reprize u sonatnom obliku klasičara.” U Časopis za književnost, jezik, umetnost i kulturu Nasleđe broj 4, 131−137. Kragujevac: FILUM, 2006.

Živković, Mirjana. Metodika teorijske nastave. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 1979.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 2466-2887
Online ISSN: 2466-2895