TYPES OF POLYPHONY IN DESIGNING THE COREOGRAPHY OF MIRSKA PJENIJA BY SRDJAN JAĆIMOVIĆ

Danijela Stojanović, Bojana Milošević

DOI Number
https://doi.org/10.22190/FUVAM1902123S
First page
123
Last page
135

Abstract


Polyphony, as a composing technique, has the same function in every historicallyartistic period – the development and enrichment of melodic lines. What distinguishes polyphony treatment throughout the epochs is the different sound impression of the stylistic musical period in which the composition was created. Musical language of choreographed scenes in Mirska pjenija by the composer Srdjan Jaćimović is to a large extent the musical language of our epoch, a language of postmodern orientation. The piece abounds with the impressionistic presentation of the atmosphere through musical expressing of the text. A detailed polyphonic analysis of the composition indicates the use of different types of polyphony in each of the choreographed scenes individually, which are systematically separated and explained in this paper.


Keywords

polyphony, types of polyphony, choreographed scenes, Mirska pjenija, Srdjan Jaćimović

Full Text:

PDF

References


Benjamin, T., (2005), The craft of modal counterpoint, Routledge, New York.

Божанић, З., (2012), Третман имитације у ренесансној музичкој теорији и пракси, ,Дани Владе С. Милошевића: Традиција као инспирација, Соња Маринковић, Санда Додик (ур), Бања Лука, Академија умјетности Универзитета у Бањој Луци, 431-443.

Cherubini, L., (1854), Counterpoint and fugue, Novello, Ewer And Co., London & New York.

DeVoto, M., (2007), Polyphony. https://www.britannica.com/art/polyphony-music (accessed February 23, 2017).

Кирнарская, Д., (1997),. Классическая музыка для всех: Западноевропейская музыка от григорианского пения до Моцарта, Слово, Москва.

Kolenc, A., (2015),. Leitmotif in a Dynamic Environmen,Georgia, Institute of Technology, accessed February 03. 2019. https://pdfs.semanticscholar.org/a4d2/8b6ba1d67cdac84b8a244803512edad4c4df.pdf.

Конюс Эдуардович, Г., (1930), Курс контрапункта строгого письма в ладах, Музыикальный сектор, Москва.

Merriam-Webster Dictionary, https://www.merriam-webster.com/dictionary/polyphony (accessed May 23, 2019).

Мюллер, Т. & Григорьев, С., (1977), Учебник полифонии, Издательство Музыка, Москва.

Осипова Дмитриевна, В., (2006), Полифония: учебное пособие: в двух частях, ОмГУ, Омск.

Перичић, В., (1991), Вокални контрапункт за средње музичке школе, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд.

Peričić, V., (1987), Instrumentalni i vokalno-instrumentalnikontrapunkt, Univerzitet umetnosti, Beograd.

Плавша, Д., (1967), Увод у музичку уметност, Завод за издавање уџбеника, Београд.

Плавша, Д., (1981), Музика: прошлост, садашњост, личности, облици, Нота, Књажевац.

СкребковаФилатова, М., (1996), Фактура у музици, Виша музичка школа, Ниш.

Симакова Александровна, Н., (2002), Контрапункт строгогостиля и фуга-история, теория, практика, Композитор, Москва.

Веселиновић-Хофман, М., (ур)., (2007).Историја српске музике, Завод за уџбенике, Београд.

Whittall, A., (2019), Leitmotif. accessed February 03, 2019. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article. 16360.




DOI: https://doi.org/10.22190/FUVAM1902123S

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 2466-2887
Online ISSN: 2466-2895