LITERARY TEXT AS A MEANS OF INTERCULTURAL LEARNING
Abstract
Interculturality represents an important aspect of upbringing and education, contributing to the development of social sensitivity, an understanding of diversity and the creation of a positive cultural identity. The paper emphasizes the role of educators and teachers in the implementation of intercultural learning, as well as the importance of a deeper understanding of cultural dynamics and the application of appropriate methods during the upbringing and education of children. Special attention is given to the selection of literary texts that suit the age and interests of preschool and lower primary school children, as well as their significance for the educational process.
Examples for preschool-age children include the works of Ljubivoje Ršumović: The Story of Michelangelo, The Cat and The Lovely Veronicas, as well as, the poem We Went to Africa, Grimms' fairy tales such as Rapunzel, Little Red Riding Hood, Cinderell and The Jungle Book by Rudyard Kipling. These provide fundamental lessons on respecting diversity and cultural differences through easily comprehensible narratives. For younger primary school students, valuable texts include the collection of Eskimo fairytales, The Boy Who Wanted to Be a Rooster by Yuri Druzhkov, The Ugly Duckling by Hans Christian Andersen and stories by Jasminka Petrović such as Two Pots, Four Lids and Two Water Lilies Around a Stump. With proper methodological interpretation, these examples can greatly enhance the development of students' intercultural competencies, teaching them important values such as acceptance, respect and understanding of diversity, which are essential for developing empathy and openness toward the world around them.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bosnić Đurić, A., Đurić, M. i Tomašević, T. (2021). Isto i različito. Beograd: Evropski pokret u Srbiji. Preuzeto sa: https://forca.rs/wp-content/uploads/2021/03/ISTO-I-RAZLICITO-Kratki-vodic-kroz-interkulturalno-obazovanje_FINAL1.pdf
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Видосављевић, С., Видосављевић, М. и Круљ Драшковић, Ј. (2016). Интеркултурална настава у васпитно-образовном процесу. У: Зборник радова Учитељског факултета Призрен-Лепосавић, 10, 185-201.
Закон о основама система образовања и васпитања ("Сл. гласник РС", бр. 88/2017, 27/2018 - др. закон, 10/2019, 27/2018 - др. закон, 6/2020, 129/2021 и 92/2023) Преузето са: https://pravno-informacioni-sistem.rs/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2017/88/1/reg
Кирова, А. В. (2020). Integration of Intercultural Learning in English Language Teaching. Язык и культура в эпоху интеграции научного знания и профессионализации образования, 2(1-1), 176-181.
Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије. (2018). Основе програма предшколског васпитања - Године узлета. Преузето са: https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2018/09/OSNOVE-PROGRAMA-.pdf
Мрњаус, К. (2018). Култура, вриједности и одгој у Јапану. Ријека: Принтера Загреб.
Мушура, Г. (2019). Стицање интеркултурне комуникативне компетенције у настави италијанског језика као 6страног у основној школи, Универзитет у Београду.
Правилник о стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја (''Службени гласник'' РС – Просветни гласник, бр. 5/2011) Преузето са: https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/Правилник-о-стандардима-компетенција-за-професију-наставника-и-њиховог-професионалног-развоја.pdf
Пурић, Д. (2017). Могућности за интеркултурално образовање посредством читанки на српском језику за млађе разреде основне школе. У Л. Маравић, Ж. Мезеи (ур.): Интеркултуралност у образовању, Зборник 11. Нови Сад: Педагошки завод Војводине, 77‒87.
Рељац-Фајс, Е. (2010). Интеркултурализам у основношколској настави хрватскога језика. У Пеко, А., Саблић, М., & Јиндра, Р. (Ур.), Образовање за интеркултурализам: Зборник радова с 2. међународне знанствене конференције (стр. 303-313). Осијек: Учитељски факултет Свеучилишта Јосипа Јурја Строссмаyера у Осијеку.
Сысоева, А. М., & Ломовцева, А. В. (2022). Межкультурный диалог в условиях глобализации. In Приоритетные направления устойчивого социально-экономического развития государств в условиях усиления внешних рисков (pp. 725-730).
Стратегија развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године ("Службени гласник РС", број 63) Преузето са: https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MAS-TER_0402_V1.pdf
Стојановић, Б. (2013). Дете - мост који спаја различитости. У: Детињство, часопис о књижевности за децу, 1/2013, стр. 107-112. Нови Сад.
Stojanović, B. (2021). The meaning of the literary text – reader’s individual act. In: Facta Universitatis, Series: Teaching, Learning and Teacher Education, 4(2), 171-178.
Тарбаева, Г. М. (2009). Бурятские народные сказки как средство формирования основ межкультурного общения младших школьников. Вестник Бурятского государственного университета. Философия, (15), 238-244.
Умарова, С. Х. (2020). Межкультурное образование и воспитание в школе. In Педагогика, психология, общество (pp. 17-19).
Чутовић, М. М. и Семиз, М. Ж. (2022). Улога књижевноуметничког текста у развоју вредносних критеријума код ученика млађег школског узраста, Зборник радова Педагошког факултета, Ужице, 24, 95-114.
DOI: https://doi.org/10.22190/FUTLTE240918013P
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN 2560 – 4600 (Print)
ISSN 2560 – 4619 (Online)