TREATMENT OF THE POETIC TEXT OF CRNJANSKI AND CHARACTERISTICS OF THE HARMONIC LANGUAGE IN THE SUMATRA SONG BY SVETISLAV BOŽIĆ

Marko Milenković, Ivana Milošević

DOI Number
https://doi.org/10.22190/FUVAM240211001M
First page
039
Last page
056

Abstract


The inspiration of Svetislav Božić by the literary works of Miloš Crnjanski, which dates from 1989 to the present day, resulted in numerous works by which we can trace the connection between the two artists, as well as the style, aesthetics, artistic fantasy and creative credo of the composer. The subject of our research is a song for female voice and piano – Sumatra, the key poem of the cycle on which Crnjanski conceived an entire poetic-theoretical concept of the avant-garde literary program – Sumatraism. The work follows Božić's "librettistic" work on the poetic template whose continuity and integrity are retained by the composer using minimal interventions, additionally emphasizing the value of Sumatra, as well as other poems. Božić's creative path starts from a complete analysis of the poetic text, positioning the main points of emotional experience, the atmosphere of sensory images and the "space of happiness", and musicalisation of the literary source without transforming it. In the architecture of Sumatra, attention is drawn to the diversity of the harmonic palette: from consonant modal chords in triadand expressive seventh-chord forms to the particularly significant role of colouristic nuances of the minor ninth-chord in sporadic gradation to the eleventh chord and the sonority of the whole-scale feature on the stylistic basis of Debussy – Scriabin, but always in the strict function of musical dramaturgy with the preservation of tonality. In this context, the stylistic corridor of Sumatra follows a wide arc of intertwining of Romanticism and Impressionism origin with a national idiom of a wide range of means, radiating precious, complex meanings. Despite the accumulation of heritage of European music that belongs to him in terms of artistic freedom, Božić does not fall under its influence, since the dominant principle of his expression is created by national indigeneity in the use of modernized elements of national tradition, sometimes discreetly interwoven, thus confirming that "under other conditions, in another time, does the same thing as Mokranjac".


Keywords

Božić, Crnjanski, Sumatraism, text, harmony, chord

Full Text:

PDF

References


Аврамовић, М., (2013), "Две Суматре: Милош Црњански и Небојша Васовић", У Хамовић, Драган (уредник), Милош Црњански: поезија и коментари. Зборник радова, Београд – Нови Сад, Институт за књижевност и уметност, Филолошки факултет Универзитета у Београду, Матица Српска: pp. 452–468.

Асафьев, Б. В., (1971), Музыкальная форма как процесс, Ленинград, Государственное музыкальное издательство.

Божић, С., (2005а), Фрагменти о музици, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Божић, С., (2005б), Меланхоличне сенке друмова јужних: огледи из хармоније, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства.

Божић, С., (2007), Жамор лета 2006: орнаменталне варијације на призвану тему и електроником утиснута Сећања предака за клавир, Београд, Завод за уџбенике.

Божић, С., (2009), Звук и музика у медијима: аутопоетичка подсећања и огледи, Београд, Завод за уџбенике.

Вашкевич, Н. Л., (2006), Семантика музыкальной речи, Тверь, Тверской областной учебно-методический центр учебных заведений культуры и искусства.

Војводић, Д. и М. Маринковић, (2018), Химна и Суматра Светислава Божића: сусрет композитора са Милошем Црњанским, У Бројаница Светислава Божића (уред. Драгана Д. Јовановић), Нови Сад: Библиотека Матице српске: pp. 117–128.

Despić, D., (1989), Kontrast tonaliteta, Beograd, Fakultet umetnosti u Beogradu.

Јеленковић, Јелена., (2018), На барикадама сећања – омузиковљење стихова Дејана Медаковића у опусу Светислава Божића. У Бројаница Светислава Божића (уред. Драгана Д. Јовановић), Нови Сад, Библиотека Матице српске: pp. 75–91.

Лаврентьева, И. В., (1978), Вокальные формы в курсе анализа музыкальных произведений, Москва, Музыка.

Миленковић, М., (2018). Хармонски језик и смисао хора Вјерују Светислава Д. Божића у опери „Меланхолични снови грофа Саве Владиславића”. У Бројаница Светислава Божића (уред. Д. Јовановић), Нови Сад, Библиотека Матице српске: pp. 185–198.

Петковић, Н., (1996), Лирске епифаније Милоша Црњанског, Београд: СКЗ.

Popović – Mladjenović, T., (1997), Peleas i Melisanda K. Debisija, opera ili antiopera?, Muzički talas 3–4: pp. 55–56.

Ракитић, С., (1985), Од Итаке до привиђења: есеји о српским песницима, Београд, Просвета.

Ролан, Р., (1986), Музыкально-историческое наследие. Выпуск первый, Москва, Музыка.

Ручьевская, Е. А., (1988), Музыкальная форма. У Анализ вокальных произведений: учебное пособие (ред. Коловский, О. П.), Ленинград, Музыка: pp. 81–85.

Стојановић–Пантовић, Б., (2013), Призматичност појма суматраизам: експресионистичка варијанта Милоша Црњанског, Летопис Матице српске, књ. 492, св. 1–2, јули–август: pp. 61–70.

Hristić, S., (1933), G. Stevan K. Hristić o sebi, Muzički glasnik 4, god. VI, Beograd: pp. 78–80.

Цветковић, Н., (1993), Песничка поетика Милоша Црњанског, Приштина, Јединство; Ниш, Просвета; Горњи Милановац, Дечје новине.

Црњански, М., (1991), "За слободни стих", Есеји (изабрали и приредили Бошко Петровић и Стојан Трећаков), Нови Сад, Књижевна заједница Новог Сада: pp. 9–15.

Црњански, М., (1993), "Објашњења Суматре", У Лирика Итаке и коментари (приредио Росић Тиодор).

Џаџић, П., (1995), Повлашћени простори Милоша Црњанског, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства.




DOI: https://doi.org/10.22190/FUVAM240211001M

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 2466-2887
Online ISSN: 2466-2895