INTERPOSITION OF A PHOTOGRAPH: THE ROLE OF THE PHOTOGRAPHIC MEDIUM IN BELGRADE SURREALISM

Bojana Sićović

DOI Number
https://doi.org/10.22190/FUVAM240401005S
First page
067
Last page
081

Abstract


The subject of the research paper is one of the visual creation means in Belgrade Surrealism – a photograph. The paper relates to the study of methods used in the above mentioned photographic acts, as well as in the main functions which such a photograph should arise with an observer. By examining the significant determinants and relations, both in the surrealist photography itself and in the theory of photography in general, the given medium is set in medial position or interposition of the significant relations: realsurreal, artistic – documentary, authentic – multiplied, automated – simulated, etc. Additional significance and complexity of the subject of this paper reflects in its specific task, i.e. in the function of moving the subconscious as the other scene in psychoanalysis, hidden due to the effects of traditional frameworks. Thus, the aim of this research is to examine all the significant specific features and characteristics that surrealist photography possesses and which determine it as such. The research methods used in the study are based on manifold analysis: functional, structural, and comparative.

Keywords

photograph, subconscious, surreal, Belgrade Surrealism, Serbian avant-garde

Full Text:

PDF

References


Bazin, A. (2004), “Ontology of the Photographic Image“, In: What is Cinema? (I-IV), University of California Press.

Benjamin, W., (1974), „Umetničko delo u veku svoje tehničke reprodukcije“, u: M. Stambolić (ur.) Eseji, Beograd,114–149.

Бор, В., (1990), „О аутоматизму у ликовној уметности“, у: З. Гаврић, Р. Матић Пани- и Д. Сретеновић, (ур.), Ване Бор, Музеј савремене уметности, Београд, 85–86.

Breton, A., (1979), Tri manifesta nadrealizma, Bagdala, Kruševac.

Freund, G., (1979), Photography & Society, David R. Godine Publisher, Boston.

Голубовић, В., И. Суботић, (2008), Зенит 1921–1926, Народна библиотека Србије, Институт за књижевност и уметност и СКД Просвјета, Београд и Загреб.

Krauss, R., Livingston J. et Ades, D., (1985), L’Amour fou: Photography and Surrealism, Corcoran Gallery of Art and Abbeville Press, New York.

Krauss, R. E., (1994), The optical unconscious, MIT Press, Massachusetts Institute of Technology.

Micić, LJ., Goll, I. i Tokin B., (1921), Manifest zenitizma, Biblioteka Zenit, Zagreb.

Nadeau, M., (1989), The History of Surrealism, trans. R. Howard, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge.

Немогуће / L’Impossible (1930), Београд.

Novaković, J., (1991), Bretonov nadstvarni svet: prilog nadrealističkoj poetici imaginarnog, Naučna knjiga, Beograd.

Novaković, J., (2002), Tipologija nadrealizma (pariska i beogradska grupa), Narodna knjiga i Alfa, Beograd.

Robinson, A., (2002), “Walter Benjamin: Art, Aura and Authenticity“, Ceasefire Magazine. Accessed March 23, 2023. https://ceasefiremagazine.co.uk/walter-benjamin-art-aura-authenticity/

Sontag, S., (2005), On Photography, RosettaBooks, New York.

Sretenović, D., (2016), Urnebesni kliker: umetnost i politika beogradskog nadrealizma, Službeni glasnik, Beograd.

Сведочанства, бр. 1 (1924), Београд.

Тодић, М., (1993), Историја српске фотографије (1839–1940), Просвета и Музеј примењене уметности, Београд.

Тодић, М., (1996), „Фотографија и авангардни покрети у уметности“, у: Српска авангарда у периодици, Матица Српска и Институт за књижевност и уметност, Београд и Нови Сад, 455–463.

Todić, M., (2001), Fotografija i slika, Cicero, Beograd.

Тодић, М., (2002), Немогуће. Уметност надреализма, Музеј примењене уметности, Београд.

Тодић, М., (2008), „Изван утврђених граница: Фотографски експерименти Вана Живадиновића Бора“, у: Г. Миленковић, В. Стојменовић (ур.) Зборник из надреализма, Народна библиотека, Бор, 23–41.

Тодић, М., (2008), „Фотографија надреализма између чуда и чињенице“, у: П. Марјановић, М. Драгићевић-Шешић (ур.) Зборник радова Факултета драмских уметности, Београд, 199–209.

Тодић, М., (2013), „Умрежена авангарда: српски, француски и шпански надреализам“, Култура, бр. 138, 165–178.

Šuvaković, M., (2008), Nadrealizam: slučajevi iz beogradskog i francuskog nadrealizma 20ih i 30ih godina XX veka, Narodni univerzitet „Božidar Adžija“ i Galerija BAB, Beograd.

Šuvaković, M., (2012), „Nadrealizam: nesvesno u doba mehaničke reprodukcije“, u: Istorija umetnosti u Srbiji– XX vek, Knjiga. 1, Beograd, pp. 131–146.

Wollheim, R., (1980), “Seeing-As, Seeing-In, and Pictorial Representation”, In: Art and its Objects, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 205–226.




DOI: https://doi.org/10.22190/FUVAM240401005S

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 2466-2887
Online ISSN: 2466-2895