THE ROLE OF PEDAL POINT (ORGELPUNKT) IN THE COMPOSITION OF PIANO PRELUDES BY CLAUDE DEBUSSY

Danijela Stojanović, Nataša Nagorni Petrov

DOI Number
https://doi.org/10.22190/FUVAM250403003S
First page
019
Last page
030

Abstract


This paper analyses the piano preludes by Claude Debussy since they represent inspiring material that fosters a comprehensive study of their complexity and versatile structure. The acknowledgment of the pedal point, the orgelpunkt, as a justified and theoretically proven factor of stability and tonal orientation as well as a significant coloristic element, created a novel attitude towards these interesting programme and Impressionist sound images. The pedal point which Claude Debussy used in the composition of the piano preludes is recognized as part of an accompanying, layered texture on the tonic and/or the dominant notes, and also as the pedal quints, pedal environment, osinato motifs, figures and bass, marked pedal points, all of which offer a possibility for versatile and creative analytical reflection.


Keywords

pedal, orgelpunkt, preludes, Debussy, factor of stability, coloristic element

Full Text:

PDF

References


Despić, D., (1989), Harmonska analiza, Univerzitet umetnosti, Beograd.

Despić, D., (1989a), Kontrast tonaliteta, Univerzitet umetnosti, Beograd.

De Voto, M., (2004), Debussy and the Veil of Tonality: Essays on His Music, Pendragon Press, New York.

Jarocinski, S., (1970), Debussy. Impressionnisme et symbolisme, Éditions du Seuil, Paris.

Нагорни Петров, Н., (2015), „Присуство целостепене лествице у грађи прелудијума Једра Клода Дебисија”, У: IX међународни научни скуп Српски језик, књижевност, уметност, књига III: Уметничко наслеђе и рат & Музика и медији, ФИЛУМ, Крагујевац, 293–298.

Peričić, V., (1998), Instrumentalni i vokalno-instrumentalni kontrapunkt, Univerzitet umetnosti i Studentski kulturni centar, Beograd.

Petković, I., (2011), Pozno stvaralaštvo Kloda Debisija. Istine o francuskom mitu, Fakultet muzičke umetnosti, Katedra za muzikologiju, Beograd.

Петковић, Р. И., (2018), Музички универзум Клода Дебисија у трагању за непосредношћу сагласја између уха и ока, докторска дисертација, Универзитет уметности у Београду, Факултет музичких уметности, Београд.

Поповић Млађеновић, Т., (2008), Клод Дебиси и његово доба, Музичка омладина Србије, Београд.

Roberts, P., (1996), Images, The Piano Music of Claude Debussy, Amadeus Press, Portland – Oregon.

Skovran, D. i Peričić V., (1986), Nauka o muzičkim oblicima, Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu.

The New Grove Dictionary of Music and Musicians, (2004), Oxford University Press, Vol. 20, 291–293.

Wheeldon, M. (2009), Debussy`s Late Style, Indianapolis University Press. Bloomingtoin-Indianapolis.

Ulehla, L. (1989), Impresionizam, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd.




DOI: https://doi.org/10.22190/FUVAM250403003S

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 2466-2887
Online ISSN: 2466-2895