MEMORIES FROM PARIS: THREE PILGRIMAGES OF SERBIAN ARTISTS IN THE 1930s.
Abstract
The aim of this paper is to reveal some of the not so well known aspects about studying in Paris of the Serbian painters Ljubomir Ivanović, Mihailo S. Petrov and Svetolik Lukić during the 1930s. A large number of painters travelled to Paris to learn about the contemporary trends in art, museums and galleries. Serbian/Yugoslav painters formed small colonies in Montparnase and Malakoffand, and they were actively involved in the bohemian art life.Those who could not afford to study or to live in Paris would go there for short “intensive” study trips that resembled pilgrimages. For a relatively short time they had to see all the wonders, visit the sites, absorb the atmosphere, history and culture of the French capital and to take home the impressions in their drawings and paintings. Ljubomir Ivanović, Mihailo S. Petrov and Svetolik Lukić among many faces of Paris chose to represent the identity of the city and their own identity.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ambrozić, K., (1957), Pariski period Nadežde Petrović. Peristil, Vol. 2 No. 1, Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, Zagreb, str. 211-214.
Амброзић, К., (1974), Андре Лот и његови југословенски ученици/André Lhote et ses élèves yougoslaves, каталог изложбе, Народни музеј, Београд.
Argan, Đ. K. &Oliva, A. B., (2005), Moderna umetnost 1770–1970–2000, II. Clio, Beograd.
Blanuša, M. & Ratković, Ž., (2008), Grad, Hronike urbanog prostora, katalog izložbe. Galerija Matice srpske, Muzej savremene umetnosti, Novi Sad–Beograd.
Bodler, Š., (2013), Slikar modernog života, Službeni glasnik, Beograd.
Čelebonović, A., (1971), Težnja izvornosti u srpskom slikarstvu između dva rata, In: Četvrta decenija: ekspresionizam boje, poetski realizam, katalog izložbe, Muzej savremene umetnosti, Beograd, str. 25-36.
Denegri, J., (2010), “Povratak redu”. In: M. Šuvaković (ed.). Istorija umetnosti u Srbiji XX vek: Radikalne umetničke prakse, I, Orion art, Beograd, str. 207-215.
Denegri, J., (2017), “Marko Čelebonović i paradigma umetnika kao progresivnog građanina”. In: Grupa autora. Marko Čelebonović. Kragujevac: Galerija Rima, str.15-39.
Dorival, B., (1960), Savremeno francusko slikarstvo, III, Svjetlost, Sarajevo.
Јакшић, Ј., (2016), Павле Бељански пријатељ уметника: Стојан Аралица, каталог изложбе, Спомен збирка Павла Бељанског, Нови Сад.
Јовановић, В., (1984), Сликар Богдан Шупут, 1914–1942., Спомен збирка Павла Бељанског, Нови Сад.
Коларић, М., (1983), Светолик Лукић, каталог изложбе, Народни музеј, Београд.
Јованов, Ј., (2010), Артисти и модели: Сава Шумановић и краљица Монпарнаса, каталог изложбе, Галерија слика „Сава Шумановић“, Шид.
Краут, В., (1976), Љубомир Ивановић, САНУ, Београд.
Краут, В., (2009), „Љубомир – Љуба Ивановић“, У: Ј. Јованов (ур.), Спомен збирка Павла Бељанског, Спомен збирка Павла Бељанског, Нови Сад, стр.104.
Квас, М., (2017), „Лубарда и Бељански: портрет пријатеља“, У: Петар Лубарда 1907–1974–2017, каталог изложбе, Спомен збирка Павла Бељанског, Нови Сад, стр. 28-47.
Коњовић, М., (1998), “Копирање, самоћа”,У: М. Јосић Вишњић, Столеће Милана Коњовића (1898-1998), Галерија „Милан Коњовић“, Књижевна фабрика „МЈВ и деца“, Сомбор, стр. 101.
Lewer, D., (2016), "Dada’s Genesis: Zurich", In: D. Hopkins (ed.), A Companion to Dada and Surrealism, Wiley‐Blackwell, Oxford.
Медаковић, Д., (1969), Љубомир Ивановић. Просвета, Београд.
Merenik, L., (2006), Nadežda Petrović: projekat i sudbina. Topy & Vojnoizdavački zavod, Beograd.
Метлић, Д., (2017), Слике пролазног света: односи француског и српског интимизма, Галерија Матице српске, Нови Сад
Милошевић, М., (1931), Писма из Париза:оригинални цртежи Љ. Ивановића, Издавачка књижарница Геце Кона, Београд.
Parker,McD. R.,(2014), "Picasso and Montmartre: Fertile Grounds for Artistic Creation", In: I. Pfeiffer, M. Hollein (ed.), Esprit, Monmartre, Bohemian Life in Paris around 1900, Schirn Kunsthalle Frankfurt&Hirmer, Frankfurt, pp. 289-294.
Пауновић, С., (1976), “Момчило Милошевић”, Театрон бр. 5: 108-110.
Pfeiffer, I., (2014), "Esprit, Monmartre, Bohème and a View of an Unfamiliar Paris",In: I. Pfeiffer, M. Hollein (ed.), Esprit, Monmartre, Bohemian Life in Paris around 1900, Schirn Kunsthalle Frankfurt&Hirmer, Frankfurt: 25-36.
Protić, M. B., (1978), Predrag-Peđa Milosavljević, retrospektivna izložba 1928–1978., MSU, Beograd.
Ratković, Ž., (2008), Ljubomir Ivanović: fragmenti zaustavljenog vremena, crteži i grafike iz Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, katalog izložbe, Muzej savremene umetnosti, Beograd.
Симеуновић-Ћелић, И., (1997), Мило Милуновић: непресушна тежња суштини сликарске материје и боје. САНУ, Београд; ЦАНУ, Подгорица.
Slijepčević, Lj., (1986), Vasa Pomorišac 1893–1961, katalog izložbe, MSU, Beograd.
Sokić, Lj., (1996), “Otkriće neke smirenosti, neke senzibilne racionalnosti”, Intervju vodila I. S. Čelić, Likovne sveske, 9, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Fakultet umetnosti, Beograd.
Sokić, Lj., (2004), “Boje Pariza”, Intervju vodio M. Šarac, Novosti, 1. decembar 2004. http://www.novosti.rs/dodatni_sadrzaj/clanci.119.html:276844-Boje-Pariza 15.4.2019.
Stojanović, Lj., (1989), Kosta Hakman 1899–1961, retrospektivna izložba, MSU, Beograd.
Стојковић, Љ., (1939), Наши уметници на париским мансардама: заједничка изложба свих наших уметника у Паризу, Правда, 5.март 1939, стр. 13.
Трифуновић. Л., (2014), Српско сликарство 1900–1950, СКЗ, Београд.
Viaud, G., (2013), „Сава Шумановић у ресторану La Coupole на Монпарнасу“, У: Т. Палковљевић (ур.), Сава Шумановић и тајна под Куполом/ Sava Šumanović et le secret de la Coupole, Галерија Матице српске, Нови Сад, стр. 48-67.
Вићентић, Т., (2012), Михаило Петров: уметност на поклон, Народни музеј, Аранђеловац.
Živković, S., (1979), "Slikarstvo Mihaila Petrova", In: (grupa autora), Mihailo S. Petrov, Umetnički paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd, str. 11-25.
Живковић, С., (1987), Уметничка школа у Београду 1919–1939, Галерија САНУ, Народни музеј у Београду, МСУ, Београд.
DOI: https://doi.org/10.22190/FUVAM1901059M
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Print ISSN: 2466-2887
Online ISSN: 2466-2895