METHODS FOR TEACHING HARMONY AND COUNTERPOINT IN SECONDARY MUSIC SCHOOLS IN THE REPUBLIC OF SERBIA

Nataša Nagorni Petrov, Danijela Stojanović

DOI Number
https://doi.org/10.22190/FUVAM230415007N
First page
079
Last page
086

Abstract


The school subjects Harmony and Counterpoint are part of the secondary music school curricula in the Republic of Serbia. The issue of adequate teaching methods to be applied in teaching these school subjects has sprung from the following factors: continuous education, prescribed teaching materials and an insufficient number of classes allocated to each of the aforementioned subjects. Regarding the fact that teaching methods define the manner in which students learn, acquire skills, habits and knowledge thus forming their own personalities, and realizing that these methods are the manner, tools and forms of teaching, this paper analyzes the present state of affairs in the secondary music school education as well as the application of relevant methods for teaching Harmony and Counterpoint. The paper proposes some potential alterations of the applied teaching methods with the purpose of achieving more efficient and creative approaches to teaching Harmony and Counterpoint in secondary music schools.

Keywords

Harmony, Counterpoint, secondary music school, teaching methods, forms of insctruction

Full Text:

PDF

References


Belković, M., (2009), „Metodički postupci u nastavi Harmonije“ THEORIA, godina XI, broj 11. Zagreb: Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara, 10−11.

Dutina, V., (2016), "Praktične vježbe u savladavanju nastavnih sadržaja iz predmeta harmonija", U: Sonja Marinković i Sanda Dodik (ured.), Vlado S. Milošević – etnomuzikolog, kompozitor i pedagog. Tradicija kao inspiracija (tematski zbornik). Banja Luka: Akademija umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci, Akademija nauka i umjetnosti Republike Srpske i Muzikološko društvo Republike Srpske, 592−606.

Ђорђевић, М. и Ничковић, Р., (1990), Педагогија, Просвета, Ниш.

Filipović, N., (1977), Didaktika 1, IGKRO „Svjetlost“, OOUR zavod za udžbenike, Sarajevo.

Hodžić, R., (2015), Harmonijska komponenta u muzičkoj-odgojno obrazovnoj vertikali. U: Vito Balić i Davorka Radica (ured.). Glazbena pedagogija u svjetlu sadašnjih i budućih promjena 4, Sinteza tradicionalnog i suvremenog u glazbenom odgoju i obrazovanju 21. stoljeća (Zbornik radova). Split: Umjetnička akademija u Splitu, 279–290.

Kiš Žuvela, S., (2015), "Analitičko slušanje glazbe na nastavi harmonije", U: Vito Balić i Davorka Radica (ured.), Glazbena pedagogija u svjetlu sadašnjih i budućih promjena 4, Sinteza tradicionalnog i suvremenog u glazbenom odgoju i obrazovanju 21. stoljeća (Zbornik radova), Split: Umjetnička akademija u Splitu, 267−278.

Нагорни Петров, Н., (2017), "Место и улога наставног предмета хармонија у оквиру средњег музичког образовања на територији Републике Србије", У: Маринковић, С., Додик, С. и Панић Кашански, Д. (Ур.) Зборник радова са научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог, Традиција као инспирација. Бања Лука: Академија умјетности у Бањој Луци, Академија наука и умјетности Републике Српске, Музиколошко друштво Републике Српске, 399−406.

Nagorni Petrov, N., (2022), "Place and concept of the school subject Harmony in secondary music education", Teme, Vol. XLVI, Nо: 2, April  June 2022, 417−435.

Правилник о плану и програму наставе и учења уметничког образовања и васпитања за средњу музичку школу, „Службени гласник РС”, бр. 88/17, 27/18 – др. закон, 10/19 и 6/20.

Petrović, T., (2011), Zašto i kako poučavati harmoniju? THEORIA, godina XIII, broj 13. Zagreb: Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara, 27−32.

Radičeva, D., (2008), Uvod u metodiku nastave solfeđa, Akademija umetnosti u Novom Sadu, Novi Sad, Muzička akademija Istočno Sarajevo.

Стојановић, Д., Милошевић, И., (2020), Методика наставе контрапункта за студенте студијског програма мастер академских студија – Музичка теорија, Универзитет у Нишу, Факултет уметности у Нишу, Студентски културни центар Ниш.

Трнавац, Н., Ђорђевић, Ј., (2002), Педагогија, Научна књига нова, INFO HOME, Београд.

Trnavac, N., Đorđević, J., (1995), Pedagogija, Naučna knjiga Komerc, Beograd.

Vidulin-Orbanić, S. i Duraković, L., (2012), Metodički aspekti obrade muzikoloških sadržaja, Mediji u nastavi glazbe, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Odjel za glazbu, Pula.

Вилотијевић, М., (1999), Дидактика – организација наставе, Завод за уџбенике и наставна средства и Учитељски факултет. Београд.

Вилотијевић, M., Ђурић, Ђ. и Влаховић, Б., (1996), Приручник за припремање стручног испита приправника наставника, стручних сарадника и васпитача (књига прва), Култура, Београд.

Влаховић, Б., (2001), Путеви иновација у образовању – тражење новог образовања, Едука, Београд.

Živković, M., (1979), Metodika teorijske nastave, skripta, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd.

Живковић, М., (2006), "Логика у настави хармоније", Наслеђе, 4: 159−166.




DOI: https://doi.org/10.22190/FUVAM230415007N

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 2466-2887
Online ISSN: 2466-2895